shabd-logo

।। সপ্তম আধ্যা ||

1 January 2024

0 দৰ্শন কৰা হৈছে 0

গোপীকৃষ্ণ পাল লেনৰ ঘৰৰপৰা আমি বলবাম দে ঔটৰ ঘৰ এটালৈ উঠি গলো। এইটো ঘৰও আহল-বহল আৰু ডাঙৰ আছিল। তাত থাকোঁতে আমি সব, গাড়ী এখন আৰু ঘোঁৰা এটা কিনি ললোঁ। নিজব গাড়তি উঠি অফিচলৈ যোৱা আৰু আলৈ তলৈ গৈ গা ঘেলোরাত মনটোত কেনে সূত লাগি যায তাৰ সোৱাদ মই লবলৈ পালো। মই প্রথমদিনা গাড়ীত উঠি যাও'তে কচোরানটোরে যেতিয়া মুৰত ডাঙৰ পাগুৰি মাৰি আব, পাগুৰিটোৰ আগফালে গাডীৰ গৰাকীৰ নাম থকা পিতলৰ বৰ আখব লগাই, দীঘল চাপকনচোলা আৰু, ঠেঙা পিচ্ছি হাতত চাবুক লৈ ঘোবা চলাইছিল আব্বু চহিচটোরে গাড়বে পিছফালে হাকোটাত ধৰি থিয় হৈ, তেনেকুৱা পিতলব বৰ আখৰ পাগুৰিত লগাই, গাত কোট, ক'কালত ছালৰ কমববন্ধ মাৰি, এল- ডোখৰত খৰা পটলং আৰু আঠুৰ তলৰপৰা সব; গাঠিলৈকে কাপোবৰ পটি বান্ধি "হেয ঐ চগৰৱাল। তফাৎ যাও'।" বুলি কলিকতাৰ বাটত মুহুন, খুব ৰিঙিযাই গৈছিল, তেতিয়া মই মনত স্বৰ্গলৈ যোৱা জখলাটোৰ কোনটে। ওখ ঢাপত উঠি আছিলোঁ, ক'ব নোৱাবো। বাটত যাও'তে থাকি থাকি মোৰ মনত খেলাইছিল "চিনাকি মানুহ লগ নাপাও কিয়?" মোৰ মনৰ প্রসন্নতাবর্ধক গাডা-ঘোঁৰাৰ কিবা যে বৈশিষ্ট। আছিল এনে নহয, তেনে গাড়ী-ঘোঁৰা কলিকতাৰ বাটও হেজাব বিজাৰ ঘুৰি ফুবিছে, ঘাইকৈ অফিচ অঞ্চলত।

ক'বলৈ থাকি আহিল যে আমি গোপীকৃষ্ণ পাল লেনত থাকোঁতেই মোৰ প্রথমজনী ছোৱালী হয়। তাইৰ নাম থোৱা হৈছিল সবভি। সুৰভিৰ জন্মৰ কিছুদিনৰ আগতে মোৰ দেউতাৰ টান নৰিষাৰ কথা শুনি মোব গৃহিণীক তেওঁলোকৰ ঘাই ঘৰ জোড়াসাঁকোতে থৈ মই শিৱসাগৰলৈ গলোঁ। মই শিৱসাগৰত মাথোন দহ-বাৰদিনহে আছিলোঁ। এনেতে আমাৰ ব্যৱসাযৰ কোনো এটা জৰুবী কামব নিমিত্তে শ্রীযুত ভোলানাথ বৰুৱাই মোক মাতি পঠিয়ায়। মই পিতৃদেবতাক টেলিগ্রাফটো দেখুৱাই নবিয়া-পাটীতে এৰি বিদায় লৈ কলিকতালৈ উভতি আহিলোঁ। মই গূচি অহাৰ পিছতে পিতৃদেবতাই নাৱেৰে কমলাবাৰী সতলৈ গ'ল আৰু তাতে কিছুদিনৰ পাছতে ১৮৯৫ খ্রীস্টাব্দৰ ২৭ মে' তাৰিখে পৰলোকলৈ প্রয়াণ কৰে।

তেওঁ নিজ গুব্ধব থান পূণ্যভূমি কমলাবাৰী সত্ৰত প্ৰাণ পৰিত্যাগ কৰিবৰ মনেৰেই তালৈ গৈছিল। তাতে তেওঁ যোগজিন-সুলভ ইচ্ছা মৃত্যুবৰণ কৰি তেওঁৰ নম্বৰ দেহ পৰিত্যাগ কৰিলে। "Times of Assan" কাকতে তেওঁৰ মৃত্যুৰ বিষরে এইদৰে, লেখিছিল:

His calmness and resignation to the will of God were, no doubt noble and pathetic in the presence of his Guru. When he saw the King of Terrors approach, he was all resignation to the divine will and left this world in such a cheerful way as if he was going to Visit a friend. He had his senses up to the last moment and performed all the rites that are necessary before the death of a devout Hindu. At last lixing his eyes towards Heaven he faintly repeated the prayer similar to "Unto Thy hands I commit my soul, for Thou hast redeemed me. O! Thou God of my salvation "" and then closed his eyes never to be opened again.

মোব গৃহিণী অকল বন্ধনবিদ্যাতে নহয়, চিত্রবিদ্যাতো নিপুণ। সেই কালত তেওঁ অনেক তৈল-চিত্র (oil painting) আকিছিল। Portrait-painting অথাৎ মানুহব প্রতিকৃতি অ'কাতো তেওঁ নৈপুণ্য প্রকাশ কৰিছিল। পিতৃদেবতাৰ ফটোগ্রাফ এখন চাই তাৰেপৰা পিতৃদেবতাৰ এখন তৈলচিত্র (oil painting) ভাঙবকৈ (enlarge কবি) তেও' আঁকিছিল। সেই ছবিখন মই শিৱসাগৰলৈ যাও'তে লগত লৈ গৈছিলে।। পিতৃদের তাক বোৱাৰীয়েকৰ ভান্ত উপহাবব চিন-স্বৰূপে এখন বহুমূলয়া বেনাৰছ। ছিরুব ছবিয়াবে সৈতে সেই ছবিখন দিছিলো। সেই উপহাৰ পাই পিতৃদেৱতাই বৰ সন্তোষ মনেৰে বোৱাবীবেকক আশীবাদ দিবলৈ ধৰিলে। তেও নবিয়া গাবেই গা খুই উঠি সেই বেনাৰছী পাটৰ চুৰিযাখন আনন্দেৰে পিন্ধি, আমাৰ গোসাইঘৰত নাম- প্রসঙ্গত বহিছিলগৈ। ছবিখন দেউতাই আমাৰ চ'ৰাঘবব বৰ খুটা এটাত ভালকৈ অবাই থোরালে। সেই ছবিখন আজিলৈকে আমাৰ শিৱসাগৰৰ ঘৰত কিজানি আছে, কাৰণ আসাম সাহিত্য সম্মিলনীয়ে ১৮৫৩ শকব ১৩ পূহ, ইংৰাজী ১৯৩১ ডিচেম্বৰত মোক দিয়া অভিনন্দন-পত্র লবলৈ যেতিয়া মই শিৱসাগৰলৈ গৈছিলোঁ তেতিয়াও সেইখন মই তাত দেখি আহিছিলোঁ।

পিতৃদেৱতাৰ মৃত্যু ১৮১৫ জীস্টাব্দৰ ২৭ মেইত হয় বুলি ওপৰত মই কৈ আহিছোঁ। ঠিক তাৰ এমাহৰ পিছত অর্থাৎ জনত, জোড়াসাঁকোৰ ঘৰতে সূৰ্যভি ওপজে। মই অৱশ্যে তেতিযা আসামৰপব্য কলিকতালৈ উভতি আহিছিলোঁ। সেই ছোৱালীটিয়েই মোৰ প্রথম কন্যা। নিজৰ ল'ৰা-ছোৱালীক আনৰ ল'ৰা-ছোৱালীতকৈ ভাল দেখাটো মানুহৰ প্ৰভাৱ। সেইদেখি যদি মই কও যে মোৰ ছোৱালীটি দাঁপলিপ আছিল, সেই কথাৰ মূল্য নাই। কিন্তু দেখাতো দহে যদি তাকে কয়, তেন্তে সেই কথাটো উৰাই দিবৰ উপাষ নাই। সেইবাবেই মই দহৰ লগত মিলি কও' যে, সেই সময়ত জোড়াসাঁকোষ ঠাকুৰ পৰিবাৰৰ ভিতৰত আৰু তেওলোকৰ সম্পকী'র্য কলিকতাৰ আন আন ঠাইত থকা সকলৰ ভিতৰতো তেনে দাঁলিপ, ছোৱালী নাছিল। ঘাইকৈ সেই দেখিযেই সূৰ্যাভ সকলোৰে আতোল-তোল বন্ধু হৈ মৰমৰ পাত্র হৈ পৰিছিল। ঠিক পাঁচ বছৰ বরসত সর্বভিৰ মৃত্যু হয়।

অলপ কালৰ ভিতৰতে তাই নিজৰ ৰূপৰ উপৰিও গুণৰ চিনাকি এনেকৈ দিছিল যে তাইক দেখাসকলে তাইৰ প্ৰতি বিশেষভাৱে আকৃষ্ট হৈছিল। তাইৰ তিনি-চাৰি বছৰ বয়সতে ইংবাজী Nursery Rhyme-অব ডাঙৰ কিতাপ এখন তাই মুখস্থ কৰি পেলাইছিল। তাৰ উপৰি আন আন অনেক ইংৰাজী কবিতা তাই পঢ়াৰ পিছত সংরবি অনগল মাতি যাব পাৰিছিল। তাই "Twinkle, twinkle, little star" মাতোঁতে "টুনিকোল, টুনিকোল" লিটোল, স্টাৰ মাতিছিল; তথ্যপি, গোটেইটো কবিতা ক'তো থোকোজা নলগাকৈ মাতি গৈছিল। কোনো কাৰ্যাৰ নিমিত্তে মানুহৰ শলাগ লও'তে ইংৰাজীবে "Thank you" বুলিবলৈ গৈ তাই "ফেঞ্চ ইউ" বুলিছিল। তথাপি সেই ভদ্ৰতাৰ কথাষাৰ তাই কেতিয়াও ব্যৱহাৰ কৰিবলৈ নাপাহৰিছিল। তাইৰ কথাবার্তা অতি মিঠা আৰু বয়সীয়া মানুহৰ দৰে সঙ্গত (sensible) আছিল। ভয় নামব বস্তুটোৰে সৈতে তাইৰ চিনাকি একেবাৰে নহৈছিল। এদিন মোৰ সৈতে আৰি মাৰি সেইকণ ছোৱালীযে আমাৰ ঘৰৰ এটা ঘোৰ এন্ধাৰ খোঁটালতি পোন্ধাৰ মিনিট সোমাই আছিল। এবাৰলৈকে কোনো ভষব লক্ষণ প্রকাশ কৰা নাছিল। সেই খোঁটালাত এনে আন্ধাৰ যে দিনতে চাকি নহলে তাত সোমাব নোৱাৰি আৰু চাকি নোহোৱাকৈ সোমালে ভাঙৰ মানুহৰ গা চমচমাই যায়। সূভিয়ে মোৰে সৈতে সেই আঁবিত জিকি মোৰপৰা এটকা ৰূপ ঘটিলে। বিধিৰ নিষ্ঠুৰ বিধানত তেনেজনী ছোৱালীক তাইব পাঁচ বছৰ বয়সতে মই হেৰুৱালোঁ। সবভিয়ে আমাৰ গোটেই হিযাখনি জবি আছিল। তাই আমাৰ হৃদয চূর্ণ-বিচূর্ণ কবি আমাক এৰি গুচি গ'ল। তাইব গড়- গতি দেখি সদাষ মোৰ মনত চেবাই আছিল-যে এনেজনী ছোৱালী এই পৃথিৱতি থাকিলে হয়। সূভি জাঁয়াই থকাহে'তেন আজি তাইব ৪১ বছৰ বহুস হ'লহেতেন। সবভিৰ মৃত্যুত ঠাকুৰ পৰ্য্যিালৰ আৰু, তেওলোকৰ সকলো বন্ধ, বাঘৱৰ মুখ ক'লা পাঁৰ গ'ল। সকলোৰে মনৰ ওপৰত যেন বিষাদৰ ক'লা কাপোৰ এখন পৰি গ'ল। মোৰ শাল পতি শ্রীদ্ভুত আশুতোষ চৌখুবী (পিছত হাইকোট ব জজ সাৰ আশুতোষ) ইমান গম্ভীৰ প্ৰকৃতিৰ মানুহ আছিল যে সূতিৰ মৃত্যুৰ বাতৰি খুনি তেও'ৰো চকুৱোঁদ সত্সব, কবে লো বৈ যাবলৈ ধৰিলে। মুঠতে সুভি আছিল a poem এটি কবিতা।

এদিন পুৱা দেখিলোঁ, সুৰভিয়ে সেপ ঢুকিব নোৱাৰা হৈছে। তেতিয়াই ডান্তবক মাতি আনিলো। ডাস্তবে ডিঙিটো পৰীক্ষা কৰি চাই ক'লে ডিপ্‌ খিৰিয়া ৰোগ হৈছে। তেতিয়াই দৰব-পাতিব ব্যৱস্থা হ'ল। সেই কালত ডিপ খিবিরা ৰোগৰ দৰব এস্টিটক্সিন যে ওলোৱা নাছিল এনে নহয়, কিন্তু আমি যিজন ডাস্তবক আমাৰ ঘৰুৱা চিকিৎসক (family physician) কৰি ৰাখিছিলোঁ, তেও নজনাৰ বাবেই হওক বা পাহবাৰ বাবেই হওক, সেই দৰবটো আনি ব্যৱহাৰ কৰা নহ'ল। মই আৰু মোৰ গৃহিণীয়েও তেতিয়া সেইটোৰ সম্মেদ নাজানিছিলোঁ। সেই একেদিনব ভিতৰতে নৰিয়া দোপত- দোপে বাঢ়িবলৈ ধবিলে। মই নিংপাষ হৈ আবেলি সুৰভিক লৈ জোড়াসাঁকোলৈ গলোঁ। মোৰ আজিও মনত আছে, বাটত গাড়তি যাও'তে সবজি মোৰ কোলাতে ঘোঁৰাব ফালে মুখ কৰি বহিছিল। গঙ্গাব পুল (Howrah Bridge) পাব হও'তেই, তাই মোক ক'লে, "দেউতা, মই সমুখৰ ফালে বহোঁগে; তুমি বেয়া নাপাবা। মোব গাত চোঁচা বতাহ লাগিছে" এই বুলি তাই উঠি গৈ নোৰ ফালে মুখ কৰি সমুখব আসনতে বাহলগৈ। তাই অরণ্যে হিন্দী ভাষাত মোক সেই কথা কৈছিল। কাৰণ হিন্দী আৰু অলপ ইংৰাজীৰ বাহিৰে তাই আন ভাষা নাজানিছিল। সেইডোখৰ কালও মই সম্পর্ণ চাহাবী বোগগ্রস্ত আছিলোঁ, সেইদেখি হিন্দুস্থানী আয়া বাখি সুৰণ্ডিক সেই আয়াৰ হাতত দি হিন্দুস্থানী ভাষা শিকোরাই কোরাই আত্ম-প্রসাদ লাভ কৰিছিলোঁ। যাওক সেই কথা।

সেই ৰাতিযেই জোড়াসাঁকোতে সেই সোণৰ প্রতিমাটি হেৰুৱালোঁ। জীবনত প্রথমতে আমি এই দাণ শোক পালোঁ। নাকৰ আব্বু মোৰ হিয়া ভাগি টুকুবাটুকুৰ হ'ল। ৰাতি শরটো কোনে নি নিমতলা ঘাটত পুবিলেগৈ আজিলৈকে মই ক'ব নোৱাৰোঁ, কাৰণ মোৰ তেতিয়া একপ্রকাৰ অজ্ঞান অৱস্থা। সুৰভিক যমৰ বুকুত দি পিছদিনা পুরাই আমি দুয়ো জোড়াসাঁকোৰপৰা আমাৰ হাওডাৰ শূনা ঘৰলৈ উভতি আহিলোঁ। আমাৰ মনৰ অবস্থা বর্ণনাতীত।

এই পৰিবৰ্ত্তনশীল জগত কোনো বস্তুরেই সদাষ উগ্র হৈ নাথাকে। ইংৰাজীত ক'ৰে দৰে "Time is a great healer"। লাহে লাহে আমি অনেকখিনি স্বাভারিক অৱস্থাত পৰিলোঁহি। ভগৱদগীতা মোৰ জীৱনৰ সম্বল হ'ল। ঘাইকৈ গাঁতাৰ দ্বিতীয অধ্যায়ৰ অষ্টাবিংশ শ্লোকটোরে মোব মনটো ভালেখিনি থিৰ কৰিলে। শ্লোকটো- অব্যস্তাদীনি ভূতানি বাস্তমধ্যানি ভাৰত। অবাঞ্ছনিংনান্যের তত্র বা পৰিদেবনা । অর্থাৎ প্রাণীবোৰ আদিতে অব্যস্ত; মাথোন মাজতে ব্যস্ত অর্থাৎ প্রকাশিত,

আবু, মবি গলেও আকৌ অব্যস্ত হয।

এতেকে তাৰ নিমিত্তে শোক কিয়?

পুজনীয সত্যেন্দ্রনাথ ঠাকুৰৰ (ভাৰতীয়ৰ ভিতৰত প্রথম I.C.S, চিভিলিযান) জীয়েক শ্রদ্ধাস্পদা শ্রীমতী ইন্দিৰা দেবীযে (বি, এ,), 'মই তলত তুলি দিযা এই

কবিতাটো সূৰ্যভিৰ মৃত্যুত ৰচনা কৰি আমালৈ পঠিয়াই দিছিল-

সুভি ছিল তোমাৰ নাম,

তাই বুঝি ফুলেৰ মতন

সৌৰভ কৰিযা বিতৰণ

দুদিনে ত্যজিলে মর্ত্যধাম।

সে সৌৰভ চিৰদিন-বাত

বহিল মোদেন এই থবে,

তুমি থাক দেৱতাৰ তবে,

অমৰ অমল পাবিজাত।

শ্রীইন্দিৰা দেবী

সেই কালত আমি সম্বলপ,ৰত মাজে মাজে ফুৰিবলৈ আহিছিলোঁ। সম্বলপ, বৰ গরুর্ণ মেন্ট উকীল প্রদ্ধাস্পদ যোগেন্দ্রনাথ সেন এম, এ, বি, এল, আৰু তেওঁৰ শিক্ষিতা সহধর্মি'শী কবি আৰ, গ্রহকত্রী সৰোজ কুমাৰী দেৱী আমাৰ বৰ বন্ধু আছিল। সেইদেখি তেওঁলোকৰ অনুৰোধত মাজে মাজে আমি সম্বলপুৰত ফুৰিবলৈ আহি তেও'লোকৰ খৰতে আলহাঁ হৈছিলোহ'ক। মই সম্বলপুৰত ব্যৱসায়ৰ সম্পকে' বসতি কৰিবলৈ অহাৰ এইটো অনেক আগৰ কথা। সৰোজকুমাৰী দেৱীয়ে সুভিক আগেয়ে দেখা নাছিল। মৃত্যুৰ পিছত সুৰভিৰ ছবি এখন দেখি তেও' স্বইচ্ছাতে, তলত দিয়া কবিতাটো ৰচনা কৰি আমাক দিছিল।

চিত্র-দর্শনে

সহসা বেসুৰো কৰি দুটি হৃদি-বীণা

কোন নন্দনেৰ বনে,

খেলিতে মলয়া সনে,

গিয়েছে সুভি মেয়ে ভুলিয়ে আপনা।

এসেছিল পথ ভুলে,

মা বাপেৰ স্নেহ-কোলে,

সহসা ভেঙ্গেছে মোৰ খেলাৰ বাসনা।

তাই সে গভীৰ ৰাতে

গেছে স্বৰগেৰ পথে,

ধৰাৰ বাঁধন খুলি দেহেব কামনা।

কবে এই ধৰা পৰে,

পাবিজাত শোভা কৰে,

সুভি কে লভে কোথা, এ যে শুধু ভুল।

তিদিবেৰ শোভা-বাশি,

ধৰায় কে দেবে আসি,

দৰিদ্র মানব বুকে আকাঙ্ক্ষা বিপুল।

সুখেৰ স্বপন-প্রায, চকিতে মিলায় হায়,

শুধু ভেঙ্গে দিয়ে গেল দুটি হৃদিকুল।

স্বৰ্গেৰ সুভি সে যে সুৰভিৰ প্রায়।

মধুৰ সুবাস ধাৰা,

ঢালিয়া জগতে সাবা,

চলে গেছে মুগ্ধ কৰি মানৱ হিয়ায়

সুৰভি পৰশ কৰে,

কে কোথা পেয়েছে ভবে,

শুধু অনুভব কৰ শিষায় শিবায়।

স্মৃতিৰ নিৰালা ঘৰে, 

জাগাইয়া অশ্রু থবে,

স্নেহ-মন্দাকিনী যাবে সিঞ্চিও তাহায়।

-শ্রীসৰোজকুমাৰাঁ দেবী

কৃষ্ণনগৰৰ যদ, পাল মাটিৰ মূৰ্ত্তি আৰু "পোঁচ-প্লাষ্টৰ'ৰ মুণ্ডি সজাত বৰ নিপুণ আছিল। তেওঁৰ হতুৱাই পেৰিচ প্লাস্টৰেৰে মই সূৰ্যভিৰ মূর্ত্তি (bust) এটা সজাইছিলোঁ। সুৰভিৰ ছবি এখন চাই' যদ, পালে সেই হৰ্ত্তিটো সাজিছিল। মংপ্তিটো হুবহু হৈছিল। সেই মৰ্ত্তিটো আজিও মোৰ চ'ৰাঘৰত (বৈঠকখানাত) আছে। মই বি, বৰুৱাৰ সৈতে হাওড়াব স্তবছেন ৰোডৰ ঘৰত থাকোঁতে, মন্দিৰৰ নিচিনা সব, পকীঘৰ এটা সজাই সেই মুর্কি'টো তাতে থৈ দিছিলোঁ। মই যেতিযা বি, বৰুৱাৰ লগৰপৰা ফাটি সুকীয়াকৈ বোজনেৰি লেনত ঘৰ এটা কিনি থাকিবলৈ আহিলোঁ, সেই মুর্তি'টো ডছন বোডৰ ঘৰৰপৰা তালৈ লৈ আহিলো, আবু, মই অহাৰ পিছতে সেই ক্ষদে মন্দিৰটো বি, বৰুৱাই ভঙ্গাই মাটিবে সৈতে সমান কৰি পেলালে।

24
প্ৰবন্ধ
মোৰ জীৱন-সোঁৱৰণ
0.0
পৰম পূজনীয় আই, উচ্ছ্বর্গা শ্রীমতী ঠানেশ্ববী দেরীব কব কমলত পৰম পূজনীয় পিতৃ দেৱতাৰ এই সংক্ষিপ্ত জীবন-চৰিত অর্পণ কৰিলোঁ। লক্ষীনাথ
1

॥ দ্বিতীয় আাধ্যা ॥

27 December 2023
0
0
0

লধীমপুৰ। তেজপুৰৰপৰা পিতৃদেৱতা লখীমপুবলৈ বদলি হ'ল: আব্বু আমি ছাঁবোৰো লগে লগে লখীমপুত্র পালোঁহি। আহিয়েই আমি কাব থৰত উঠিছিলোঁ মনত নাই, কিন্তু দেউতাই দহ-বাৰ দিনৰ ভিতৰতে ঢোল, ঢাপ, টাটী, চকোয়াৰে সম্পৰ্ণে' ক

2

। তৃতীয় আধ্যা।

27 December 2023
0
0
0

পিতৃদেৱতা লখীমপুৰৰপৰা গুৱাহাটীলৈ বদলি হয়। অসম-বুবলী লেখক কাশীনাথ তামুলী ফুকনৰ জ্যেষ্ঠ পুত্র, গুয়াহাটী নিবাসী শ্রীযুত কমলানাথ ফুকনৰ ঘৰত আমি উঠিলোঁহি। ফুকনৰ ঘৰৰে সৈতে বেজবৰুৱাৰ ঘৰৰ ঘনিষ্ঠ সম্মস্থ পুৰণি

3

। চতুর্থ আষ্যা।

27 December 2023
0
0
0

অসম ৰজাৰ ৰাজধানী ৰংপুৰ বা শিৱসাগবৰ দশ্য অসম ৰাজপ্ৰতিনিধিৰ চহৰ পাৱাহাটীৰ দৃশ্যতকৈ সুকাঁধা। গুৱাহাটীৰ গাত লুইতৰ বিহা মেখেলা, ডিঙিত পর্ব তব সাতসৰাঁ হাৰ, মৰত ভুবনেশ্বৰীৰ ধৱল কিবাঁটি, বহুত উমানন্দ আৰু, উর্

4

পঞ্চম আধ্যা

28 December 2023
0
0
0

শিৱসাগৰলৈ আহি মই শ্রীহত গঙ্গাগোবিন্দ ফুকন ডাঙৰীয়াক (Mr. G. G. Phookan) দেখোঁ। তেওঁ তেতিয়া শিৱসাগৰত একটা এছিস্টেন্ট কমিশানৰ। শিৱসাগবৰ বৰ বীৰ পাবৰ বঙলা এটাত তেওঁৰ থকা ঠাই আছিল। ফুকনৰ ঘৰৰ সৈতে আমাৰ ঘৰব ব

5

॥ ষষ্ঠ আধ্যা ॥

29 December 2023
0
0
0

পণ্ডিত বামকুমাৰ বিদ্যাবত্ব নামেবে এজন ব্রহ্মধর্ম প্রচাবক বঙ্গালীয়ে ব্রাহ্মধর্ম প্ৰচাৰ কবিবৰ নিমিত্তে অসমৰ জিলাই জিলাই বক্তৃতা দি ফুৰিছিল। বিদ্যাবস্থ "সাধাৰণ ব্রাহ্ম-সমাজৰ প্ৰচাৰক আছিল। তেওঁ স্কুলোদব আ

6

॥ সপ্তম আধ্যা ||

29 December 2023
0
0
0

কলিকতাৰ কালীঘাটত থাকি মোৰ পঢ়িবৰ দিহা হ'ল। কালীঘাটত হালদাৰ উপাধিকাৰী বঙ্গালী বামুণ এঘবত মোৰ নিবাসস্থান থিৰ কৰা হ'ল। এনে বন্দবস্তুৰ মানে-যাতে মই অসমীয়া ছাতৰৰ "মেছত থাকি জাতরূপে মোত অৱতাৰ হোৱা শিশুটিক বধ

7

|। অষ্টম আধ্যা ॥

29 December 2023
0
0
0

তেতিয়া মই জেনেৰেল এছেমরি কলেজৰ তৃতীয় ধার্ষিক শ্রেণীত। "পলগ্রেভস্থ গোল্ডেন, ট্রেজাৰি অব, লিবিক্স" নামৰ ইংৰাজী কবিতাৰ সংগ্রহ মোৰ পাঠ্য। তাৰ উপৰি বাইৰন, শ্যোলি, কীটছৰ কবিতাবোৰ আৰু, কৰি ৰবীন্দ্রনাথ ঠাকুৰৰ

8

।। প্রথম আাখ্যা ।।

30 December 2023
0
0
0

মোৰ জীবন-সৌরবণ, স্বাদশ বছৰৰ "বাঁহী"ৰ (১৮৪৪ লক) আহিন মাহৰ বঞ্চ সংখ্যাত লেখিবলৈ আযম্ভ কৰি প্রার মাহে মাহে লেখি, চতুর'শ বছবন (১৮৪৬ লক আহাৰ মাহৰ তৃতীয় সংখ্যাতে বন্ধ কৰিছিলোঁ। আব্দ নেলেখোঁ বুলি ভাবি মই এবি

9

॥ দ্বিতীয় আধ্যা ।।

30 December 2023
0
0
0

মই বি, এ, পৰীক্ষাত উঠাৰ পিছৰপৰা এটা মধুৰ নে কটুৰ, বিপদেই নে সম্পদেই, -ভালকৈ কব নোৱাৰো, "এৰেবিয়ান-নাইটছ" অত লেখা সাউদ বাগদাদৰ চিন্দবাদ চেইলৰৰ কান্ধত উঠা মানুহটোৰ দৰে, মোৰ কাশ্বত উঠিল, তাক একোপধ্যেই দলি

10

॥ তৃতীয় আধ্যা ॥

30 December 2023
0
0
0

এই আধ্যাৰ ভিতৰ,বা কথালৈ যোৱাৰ আগতে আগৰ আধ্যাৰ ভিতৰত ঘোৰতে কোৱা কথা এটাৰ মংকলি ব্যাখ্যা স্নেহাস্পদ শ্রীমান জ্ঞানদাভিৰাম বৰুৱাৰ (জে-বৰুৱা বেৰিটাব) পৰা পাইছোঁ। তেও' লিখিছে- "আপোনাৰ বিধাৰ সময়ত মোৰ পিতৃদে

11

॥ চতুর্থ আধ্যা ॥

1 January 2024
0
0
0

(এই আধ্যা আৰম্ভ কৰাৰ আগতে আব; এটা শুধবলী ব্যাপাৰ সমপস্থিত। এইবাৰ আমাৰ গৃহিণীব ফালৰপৰা। তেও' ইমান দিনে মোৰ জীৱন-সোঁৱৰণৰ দ্বিতীয আধ্যা পঢ়িছিলনে নাই মোৰ জনা নাছিল। আজি বাহু মই লিখিবলৈ কাপ ধৰিছো মাথোন, এন

12

॥ পঞ্চম অধ্যা।

1 January 2024
0
0
0

কলিকতাৰ মোৰ জীৱনত এটি বিশিষ্ট অসমীয়া পৰিবাৰৰ প্রভাৱ বৰকৈ পৰিছিল। সেই পবিবাৰৰ শিষৰ মুকুট আৰু আসামত সর্বজনবিদিত ব,বজীবিজ্ঞ পুরুষ ডাঙৰীয়া ৰায়বাহাদুৰ গুণাভিৰাম বা আছিল। তেও দীর্ঘকাল আসামত, সৰহকৈ নগাঁৱত, এ

13

। ষষ্ঠ আধ্যা।

1 January 2024
0
0
0

১৮৯৪ শ্রীষ্টাব্দব ৩০ নবেম্বৰত কমলা তাতে ঢুকাল। এইদৰে দুবছৰৰ ভিতৰতে ডাঙৰীয়া গুণাভিবাম বৰুৱাৰ এতিয়া আমাৰ সকলোৰে তেওঁক সমুদ্র-যাত্রা (sea- মহাশয়ব জোঁরাযেক ডাঙৰ সেই জয়জয় মযময পবিবাৰটোত চাবিটা মৃত্যু। সন্ত

14

।। সপ্তম আধ্যা ||

1 January 2024
0
0
0

গোপীকৃষ্ণ পাল লেনৰ ঘৰৰপৰা আমি বলবাম দে ঔটৰ ঘৰ এটালৈ উঠি গলো। এইটো ঘৰও আহল-বহল আৰু ডাঙৰ আছিল। তাত থাকোঁতে আমি সব, গাড়ী এখন আৰু ঘোঁৰা এটা কিনি ললোঁ। নিজব গাড়তি উঠি অফিচলৈ যোৱা আৰু আলৈ তলৈ গৈ গা ঘেলোরাত

15

॥ অষ্টম আধ্যা ।

3 January 2024
0
0
0

মাণিকচন্দ্র বা কোম্পানীৰ ভোলানাথ বৰুৱাই গুৱাহাটী পৰিত্যাগ কৰি আহি কলিকতাত যে কাঠৰ ডাঙৰ ব্যৱসায় কৰিছে, সেই খবৰটো কণাকশি হৈ আসামত ওলালগৈ। শ্রীযুত মাণিকচন্দ্র বৰুৱাৰ ব্যবসায়ত শ্রীভূত ভোলানাথ বৰুৱা যদিও দ

16

॥ নবম অধ্যা।।

3 January 2024
0
0
0

১৯০০ খ্রীষ্টাব্দৰ ১৭ নবেম্বৰত কলিকতাৰ জোড়াসাঁকোৰ ঘৰত মোৰ দ্বিতীয়জন। জোৱালী শ্রীমতী অৰুণাৰ জন্ম হয়। সুভি তেতিয়া তাতে আছিল। অনুগাৰ জন্মৰ পিছদিনা পুৱা মই জোড়াসাঁকোলৈ গলতে, লৰি আহি সবভিয়ে মোক কলে, -"চোৱাচ

17

। দশম আধ্যা ।।

3 January 2024
0
0
0

১৯০২ খ্রীস্টাব্দতো বি. বৰুৱাৰ লগত মোৰ ব্যৱসায়-জীবন কেনে আছিল, তাৰ চানেকিও মোৰ ডায়েৰিব পৰা অলপ-অচৰপ আজি এই অধ্যায়ত দিলোঁ। মই বি. বৰুৱাৰ লগ এবি অহাৰ পিছত যিবোৰ মানুহে যাবে কথা শুনি হওক-মোষ বিষয়ে মতামত প

18

ন্যায়ৰ ৰূপান্তৰ: ভাৰতৰ হিট-এণ্ড-ৰাণ আইনত ভাৰতীয় ন্যায় সংহিতাৰ প্ৰভাৱ

3 January 2024
0
0
0

পথ সুৰক্ষা বৃদ্ধি আৰু হিট-এণ্ড-ৰানৰ ক্ষেত্ৰত জবাবদিহিতা নিশ্চিত কৰাৰ দিশত এক উল্লেখযোগ্য পদক্ষেপ হিচাপে ভাৰতে ভাৰতীয় ন্যায় সংহিতা, ২০২৩ৰ অধীনত এক যুগান্তকাৰী আইন প্ৰস্তাৱ কৰিছে।এই প্ৰস্তাৱিত আইনখনে

19

পৰিশিষ্ট মোৰ মৃগয়া

3 January 2024
2
0
0

মোৰ জীৱনৰ আগছোৱাত যদি কিবা এটা কাম বৰকৈ বেয়া লাগিছিল সেইটো মৃগয়া; যাৰ ভিতৰত জীবহত্যা ব্যাপাৰটো বোল অনা বর্ত্তমান। সৰুৰেপৰা জীবহত্যা আব্দ জীৱৰ প্ৰতি নিষ্ঠুৰতা মই দেখিব নোৱাৰিছিলোঁ। তাহানি আমাৰ ঘৰত ৰান্

20

মোৰ মাতৃমুখ দর্শন প্রথম আধ্যা

4 January 2024
0
0
0

ডেৰকুৰি কি দুকুৰি বছৰৰ মূৰত এইবাৰ মোৰ মাতৃমুখ দর্শন ঘটিল। ইমান বছৰ মই মোৰ জীৱনটো বাহিবে বাহিবে কটায়েই বড়া কৰিলোঁ। কার্য'টো নিশ্চয আপচু। কিন্তু কিষ যে তেনে হৈছিল, তাৰ সন্তোষজনক কৈফিয়ৎ এই দিব নোৱাৰোঁ। ম

21

দ্বিতীয় আধ্যা

4 January 2024
0
0
0

একৈশ ছেপ্টেম্বৰ তাৰিখে শিয়ালদহ স্টেছন এৰি বাইশ তাৰিখে গুৱাহাটী পালোগৈ। ব্ৰহ্মপুত্ৰ পাৰ হোৱা জাহাজখন পাণ্ডুঘাটৰ ওচৰ চাপিলতে আমাক লৈ যাবলৈ অহা মোব অতি প্রিয দুজন মানুহৰ দুখন হাঁহিমুখ দেখি আমাৰো মুখত হাঁ

22

তৃতীয় আধ্যা

4 January 2024
0
0
0

আমি ডিব্ৰুগড় পোৱাৰ দিনাই, বাতিৰে পৰা তাত বৰষুণৰ ওৰা পাতিলে। বৰণ চেলেংপেটেং বিধৰ নহয়, ভালকৈয়ে গা সর্বকি যোৱা। সেই লেলপেল, বৰষুণ পোন্ধৰ দিনমানলৈকে চলি সি আমাৰ তেজ-মঙহ হাড-মগজ, সোপাকে সেন্ডেটা লগাই পেলাই

23

চতুর্থ আধ্যা

4 January 2024
0
0
0

অক্টোবৰ মাহৰ ১৫ তাবিখে ডিব্ৰুগড় এৰি শিৱসাগৰলৈ যাবলৈ ওলালো। বাহন মটবগাড়ী। ৰথখন আমাৰ জোঁৱাই শ্রীমান বোহিণীকুমাৰ বৰুৱা বোপাৰ আব, সাৰথিও তেরেই। যাত্রী মই, নোৰ সহধর্ম্মিণী, মোৰ ছোৱালী দুজনী আৰ; শ্রীমান যতী

24

সপ্তম আধ্যা

5 January 2024
0
0
0

বাইশ অটোবৰৰ দিনা যোৰহাটৰ পৰা উভতি গৈ আকৌ শিৱসাগৰব ঢাকবঙাল ঠাই ললোঁগৈ। দেখিলোঁ ডাকবগুলাৰ ভাল খোটবলি দুটা কোনোবা দুজন অধিকাব- ভুপ্ত হৈ আছে। খানহামাক সুধিলোঁ, সেই খোটালি দুটাত কোন আছে? খানছামাটো অম্মীষা।

---

এখন কিতাপ পড়ক