shabd-logo

শান্তি আৰু আশা।

16 December 2023

0 দৰ্শন কৰা হৈছে 0

তাঁয় হাঁয় হৰি হৰি, বও মই কেনে কবি? শান্তি বিনে এই ভব সাগৰ অপাৰে, মোৰ জীৱ তৰণীৰ কোনে গুড়ি ধৰে? একে উপলিছে ঢো কবি শব্দ বৌ বৌ, তাত গুৰিয়ালে হায় এবি গল মোক। ইযাত কৈ আর কিবা আছে বব শোক!

অশান্তি! দয়া শীলা, কত অন্তর্ধান হলা ? দেখা দিয়া একবাৰ জীৱন জুড়াক। তুমি দয়া নকৰিলে আঁক পাম কাক? তুমি মোৰ বল বুদ্ধি, তুমি মোৰ সৰ্বসিদ্ধি, তুমি হোরা একমাত্র কণাৰ লাখুটি, তুমি বিনে হুব মোৰ পৰমায়ু চটি।

এই জীৱনত মোৰ, কত দুখ তাপ ঘোৰ। ঘটিছিল, তাৰ একো সীমা সংখ্যা নাই! তেনে সময়তো তুমি ৰাখিছিলা আই॥ কান্দিলে ওচবে বসি চকুৰ লো দিয়া মছি। কৰা ঠিৰ কই মোক আশ্বাস বচন। নেৰিছিলা দুঃখে সুখে মোক কদাচন।

আজি কি কৰিলোঁ দোষ? মোৰ প্ৰতি কৰি ৰোষ,

এবি গলা নিৰাশ্রয় কৰি একেবাৰে। তুমি বিনে জগতত কোন জীব পাবে? যাওক মোৰ ধন কড়ি, যাওক পিতৃ মাতৃ মৰি, ভাই, ভনী, সহায়, কুটুম্ব আদি যত, তুমি থাকিলেই সুখ পাম মই কত!

নোখোজে। নীতিৰ জ্ঞান, নালাগে বিদ্যাৰ মান, আৰু যত জগতৰ ভাল বস্তুচয়, যদি আই তোমাৰ চৰণ পাও ময়। বুজিছো বুজিছে। আই, ভৰসাৰ টেপ পায়, আতৰিলা নিদাকণ হই মোক এবি, অপাৰ সাগৰ মাঝে নিঠকরা কৰি।

বিশ্বাস ঘাতকী আশা! দিলো হৃদয়ত বাসা, পূজিছিলো দিবা নিশি চৰণত পৰি, তেও দুঃখ দিলে মোক হায় হৰি হৰি । নিজে গল, যক তাই, তাত মোৰ শোক নাই তোমাকো যে লই গল ভঙ্গাই ভুলাই, সেই অনুতাপ মনে সহন নাষায়।

মোৰ আশা পিশাচনী কুলটাৰ চূড়ামণি মৰ দহি পুৰি, মোৰ শাপ অগনিত, নাথাকোক যেন তোৰ নাম পৃথিবীত। ইয়ালৈকে ভাঙ্গি ধন, ইয়ালৈকে পুতি মন, 

পূজা দিলো তোক ময় অতি যত্ন কৰি, আৰাধিলো একচিত্তে আন কাম এবি?.

ইয়ালৈকে পখালিলে!, ইয়ালৈকে চুমা দিলোঁ, দুঠেঙত তোৰ ময় ভক্তি সহকাৰে, তাৰ এই ফল মোক দিলি ভাবে ভাবে? খুৱালি গঞ্জনা ঘোৰ, গবিহণা মাশুহব, বুৰালি প্ৰাণক মোব লাজৰ সাগবে, অপমান অনুতাপ পাও ঘৰে পৰে।

ইমান যাতনা দিলি,

মনৰ উৎসাহ নিলি, তেও তোৰ নাই সুখ কৰি লটি ঘটি, শেষে কাঢ়ি নিলি মোৰ কণাৰ লাখুটি, আশাক নিদিবা মন। সাক্ষাত সাপিনী তাই নাই দয়া লেশ। ধৰি মাথোন ফুৰে তাই কৃপালুৰ ভেশ। দেখিব সুন্দৰ অতি

শুনা শুনা ভাইগণ!

জিনি লক্ষ্মী সবসতী, কিন্তু বিষ দিছে পই দাঁতৰ চুকত, চল পালে নেৰে ভাই পুটিব বুকত।

পূর্ণিমাৰ জোন।

আজি আকাশত

নানা ভাব ধৰি,

পূর্ণ জোন কাচি পাৰি,

মেঘৰ মাজত,

লাহে লাহে কৰি

দিছে দেখা হাঁহি মাৰি। 

ধুন চাই চাই

ধীৰে ধীৰে যায়

গঢ়াই পেলাইছে ভৰি,

এবাৰ ইফালে

এবাৰ সিফালে,

চায় কেৰাকেৰী কৰি।

এবাৰ লাজত

মেঘৰ আঁবিত

থাকে মুখ লুকুৱাই,

কিন্তু কিছু পিছে

হাসিয়া হৰিষে

দিয়ে দেখা পুনৰাই।

একেতো শুরনী

জোন সুবদনী

ললিত বলিত গার,

তাতে এই ৰূপ

দেখুৱাব রূপ

কৰে না না ভঙ্গি ভার।

এবাৰ ওলায়

এবাৰ লুকায়

এবাৰ ভুমুকি মাৰে,

হাঁহি হাঁহি চকু

বসে ভৰা বুকু

ধীৰে ধীৰে খোজ কাঢ়ে।

ৰূপৰ কিৰণ

জুবিছে গগন,

তেও আৰু আছে বাকী,

পাৰ কুল নাই

দশো দিশে যায়,

আছে বস্তুমতী ঢাকি।

এক ৰতি তাবে

পায় অহঙ্কাৰে

যতেক গছৰ পাত,

চিকমিক কৰি

ঠন ধৰি ধৰি

যত পকি ঘবে

যেন ৰজতৰ

জিলিকিছে অসংখ্যাত।

ধৰি অতি শুভ্র বেশ,

শোভাৰ নাহিক শেষ।

ঢক ঢক কৰে,

সেই একো ঘৰ 

ভেট পুগুৰিত

পূৰ্ণিমাৰ জোন।

হাঁহে মুখ মেলি মেলি, অতি হৰষিত

৪৩১

ভোমোৰা খকুরা

ৰাতি দুপৰীয়া,

পাতিছে বসৰ কেলি।

ধন্য ধন্য জোন

আৰু আছে কোন

তোমাৰ সমান হয়,

ৰূপৰ ভণ্ডাৰ

তুমি ব্ৰহ্মাণ্ডৰ

তুমিএহে সর্বময়।

তুমিএহে দিয়।

তুমিএহে নিয়া

তোমাৰ জহতে ফুল,

জকমক কৰি

নানা বেশ ধৰি

কৰে মন বিয়াকুল।

আছে হয় আৰু

দেখিবলৈ বাৰু,

নানা বস্তু পৃথিবীত,

কিন্তু শশধৰ

তোমাৰ ৰূপৰ

নাই তুল কদাচিত।

আছে ইন্দ্র ধনু

বিতোপন তমু

নানা বাগে বিভূষিত

কিন্তু নিশাকৰ

তোমাৰ কোষৰ

নোহোরয় কদাচিত।

অতি বিনন্দীয়া

বিজুলী অমিয়া

গাভৰু ছোৱালী আৰু,

ছৱালৰ হাঁহি

পদুমৰ পাহি

দেখিব অৱশ্য বাক।

ই সবতো বাজে

এই ধৰা মাজে

আছে বস্তু বহুতৰ,

যাৰ ৰূপ মন

মোহে সর্ববক্ষণ

তোলে ঢৌ আনন্দৰ। 

কিন্তু সুবদনী তুমিহে সবাৰ ৰাণী, তুমি শিৰোমণি কিন্তু নপারয়

অসমীয়া সাহিত্যৰ চানেকি।

ৰূপ আছে হয় মুখৰ পোহৰ কিছে দিব পাৰে মোৰ মনে কবে নেত্রে ভৰি ভৰি

তোমাৰ ঠেঙৰ পানী।

গাভক জোনৰ

দেখি লাগে বঙ্গ যেনে,

ভুবন ভিতৰে

মনৰ আনন্দ তেনে।

নিতৌ এই দবে

তোমাক দেখিব পাম,

সকলোকে এৰি

তোমার রূপকে চাম।

ধুমুহা বতাহ।

সবে চাৰি পৰ বেলি, ক্রমে ক্রমে গল চলি, সুকযে ধৰিলে ৰঙ্গা উৎপল বৰণ, হিঙ্গুলীয়া হই গল পশ্চিম গগন। জিলিকি গছৰ আগ, ঘৰৰ ওপৰ ভাগ, সোণবৰণীয়া ৰ'দে হই সুশোভিত; দেখি মানুহৰ মন হল হৰষিত।

আন কথা পৰি হবি ক্রমে এটি দুটি কৰি, প্রকৃতিৰ সুশীতল নিশ্বাস সেরন কৰিব ওলাই গল হই হর্ষ মন। 

এনে সময়ত পিছে,

দেখা গল সেই দিশে, কুলি কণি যেন কলা মেঘ এডুখবি, উঠে লাহে আপোনাৰ দেহক বিস্তাৰি।

খঙে যেন ক্ষিপ্ত ওই,

মুখেৰে উগাবে জুই, গঞ্জনৰ ছলে আৰু কৰে হুহুঙ্কাব, আহিছে নিশ্চয় যেন নাশিব সংসার। প্রথমতে ক্ষুদ্র কায়, কিন্তু ক্রমে বাড়ি যায়, নিমিষতে ডুবিলেক আকাশ গোটেই, বানপানী পথাৰ বুৰায় যেনেকই।

তাব লগে লগে বাত, লগাইলেক আহি মাত, প্রথমতে গহীন গম্ভীৰ অতিশয়, নিয়মিত বেগ ধবি লাহে লাহে বয়। মুহূর্ত্তেক পিছে তাৰ, লগাই দিলে মহামাব, মেঘ আৰু বিজুলীৰ সহযোগ পায়, মাৰ মাৰ কৰি বায়ু দশোদিশে ধায়।

ডাৱৰৰ গৰগৰি,

বতাহৰ হৰহৰি,

বিজুলীৰ চিকিমিকি দীঘল দীঘল, কৰিলে সকলে। প্রাণী ভয়ত বিহ্বল। ইতি মধ্যে বৰষুণ

সিয়ো অতি নিদারুণ।

মহাবেগে মেঘ এৰি পৃথিবীত পৰে; 

মেঘে মাৰে ঢেৰেকনি,

ফাটি যায় কাণ শুনি নাই নাই কিছু পৰ, তাৰ পিছে হৰ হব

ধুমুহাৰ ধুমধুমি ধৰে তাতে তান, মুশুনি নেদেখি একো উড়ি যায় প্রাণ।

কৰি আহি দিয়ে দেখা পরন দেরতা। ভাঙ্গি ছিঙ্গি ঘৰ বাৰি গছ আৰু লতা।

মৰমৰ শব্দ হ'ল, কাৰ ক'ত কি হ'ল, কৰকে নোৱাৰি একো চকুৰে নেদেখি, অন্ধকাৰ ধোৱাময় দেখি দশোদিশি। মেট মেট কৰে ঘৰে, খুটা চতি ঘনে লবে, প্ৰাণৰ ভয়ত যত কুমাৰী ছোৱালী,- খুটা ধৰি স্তুতি কৰে বায়ুৰাজ বুলি।

কথমপি বাজ হুই চোতালত ফণি পষ্ট,

কৰে স্তুতি আৰাধনা কৰযোৰ কৰি, এৰি যোৱা বায়ুৰাজ অনুগ্রহ কৰি। দেখা পালে সিহঁতৰ, কার বার নিৰন্তৰ, পমি যাব খোজে হাঁয় মানুহৰ বুকু; দুর্জয় পরন কিন্তু নাই তাৰ চকু।

স্তুতি কৰে বিপ্র সবে, দেৱদের মহাদেরে, জৈমিনী সমস্ত পুলস্ত্যৰ নাম লই; তিকতাই স্তব কৰে চাল চতি ছুই। 

মুশুনে মিনতি সিতো

নবাধয় গতি কতো, ছোঁ ছে। কৰি চলে আপোনাৰ মনে, চাল বেড় গঢ় লতা মোহাৰে সঘনে।

এছাবনি একো ছাটি খানে চোতালৰ মাটি। ভাঙ্গি যেন লই যায় টাটা বেড় ঘৰ কত ঠাইত গছ ভাঙ্গে কৰি মড় মড়। মাজে মাজে শুনি পাওঁ মেঘৰ ভৈৰৱ বার,, অশনিৰ নিপতন আৰ্ত্তনাদ কৰি, ভাঙ্গি যেন পৰে স্বর্গ থাকিব নোৱাৰি।

এইদবে কিছু পব

দেখি চিন প্রলয়ৰ। ইন্দ্রদেরে দয়াকৰি মেঘ নিবাবিলা, বাত বৃষ্টি ক্ষন্তেকতে সবে চলি গৈলা। বতাহৰ ধুমধুমি গল একেবাৰে কমি, লাহে লাহে মুশুনাই হল পিছে গই, নিশ্চল নিস্তব্ধ হল প্রকৃতি দুনাই।

ঘৰ এৰি বাটলৈ

যায় লোক ব্যস্ত হই, চাবলৈ কাৰ কত হল "পয়মাল"; দেখে পৰি আছে ভাঙ্গি, গছ, কত ডাল। কাৰো ঘৰে বেৰ নাই - কাৰো ঘৰ আছে শুই,

কাৰো আকৌ কল বাৰি চন হই গল, মহাৰণে তামোলৰ শিৰ হত কল। 

আলিক আরবি আছে কত বৰ বৰ গছে ঢাকি আছে পাতে তাৰ বাট পথ সব। ইও এক প্রকৃতিৰ মূৰ্ত্তি অভিনর।

লবা কাল!

হেকরালে। ভাই ময় অমূল্য রতন বাখিবলৈ নোৱাৰিলোঁ করিয়া যতন। আনন্দৰ কাল মোৰ: পৰিল হবলা ওব, বোধকৰে। সি আৰু নাহিব উভতি, যাবৎ জীৱন মোৰ ভব এই গতি।

যেতিয়া আছিলো ময় বয়সত সক, জ্ঞানত আছিলোঁ যেন ছাগলি বা গঞ্চ, কেনে বঙ্গ পাইছিলোঁ, বহি গীত গাইছিলো। নাছিল ভাবনা একো সংসাৰৰ ফালে, কসময় দেখিছিলে। চাঁও যেই ফালে।

বাতিপুৱ। বঙ্গাবদ পিঠিত লগাই,

তুলি পোরা চেঁচা ভাত দুটা মান খাই, হাত মছি তপিলাত, ছকঠীয়া লই গাত, লগৰীয়াৰ লগ লাগি ফুর্বে। নাচি বাগি; এতিয়া দেখোন হলো বিষাদৰ ভাগি।

হাঁয় হাঁয় কেনে সুখে দুপৰীয়া গই, পৰ্ববতৰ ওচৰত ময় অকলৈ, 

নিজান ভৰলু দাঁতি বহি তাতে কাণ পাতি, শুনিছিলো কলকলি প্রথব সোঁতব, লইছিলে! সুশীতল বার আনন্দব।

কপৌৰ মধুৰ মাত লই সমীবণ, ধীরে ধীরে বই যায় ছুই প্রাণ মন, সেই সুখে হাত ভৰি নিশ্চল অবশ কৰি, টোপনিৰ বস আনি দিয়ে গাত ঢালি, চকুৰ পতাও রুমে যায়গই হালি।

কলা ঘুমটীয়া হই থাকে। ময় তাত, কত আছে। কত নাই তত নাই গাত, নাই বুজ শবীরব, নাই জ্ঞান জীৱনব, কিন্তু কেতিয়াবা আহি পুথি মাছবোৰে, টুপকৰি জাঁপ মাবি ধ্যান ভঙ্গ কৰে।

মনত পৰেতি মোৰ আগৰ সময়, আছিল যেতিয়া ধৰা সুখব আলয়, হাঁহিছিল খিলি খিলি, গাইছিল চুলি চুলি, বঙাটুনী ফেঢ়লুকা আদি পক্ষী বোৰে, নাচিছিল হালি হালি বকুল টগবে।

কাণ কুকলিয়ে পুরা কুলু কুলু কৰি, বঙ্গাফুলে বঞ্চিত মদাবত পৰি, পীয়ে মৌ হর্স মনে, নাচে বাগে ঘনে ঘনে, দেখি শুনি কেনে সুখ ময় লভিছিলোঁ, সিহঁতৰ দৰে হাঁয়! নাচি ফুৰিছিলোঁ। 

কেতিয়াবা পিৰালিত বহি মনে মনে, আকাশৰ ফাললৈ চাই ঘনে ঘনে, সুখ পাইছিলে। দেখি, উৰি ফুৰে নানা পখী, ধীৰে ধীৰে লাহে লাহে ইফালে সিফালে, নাপাই ঠিকনা যেন যাব কোন ফালে।

চপৰা চপৰী মেঘ সীমা সংখ্যা নাই, খুৰি ফুৰে ঠিক যেন বাট হেকরাই, তাৰ তলে তলে হায়, চিলনি ফুৰে বনাই, উড়ি উড়ি ঘূৰি ঘূৰি কাতি কুতা কবি, এবাৰ জোকাৰি পাখি এবাৰ বিস্তাৰি।

কিমান নো কম মুয় সেই বোৰ কণা, অলেখ অসীম সাগৰৰ বালি যথা, প্রাণ ছাটি ফুটি কবে, যেতিয়া মনত পৰে, সি সব সুখৰ দিন বই গল মোৰ, এতিয়া চাৰিও ফালে দেখোঁ দুঃখ ঘোৰ।

নেপাও এতিয়া কিয় তেনেকুরা সুখ? দেখাপালে গোলাপৰ সেই ভাঁহি মুখ, শুনো সেই কুমাৰণী, কবে শব্দ গুন গুনি, ভুন ভুন ভোমোৰাই আজিও মাতিছে, আজিও তম্বুৰা যেন বাজনা বাজিছে।

আজিও ফুৰিছে মেঘ আকাশত চৰি, আজিও ফুৰিছে সৌরা চিল। উড়ি উড়ি, কিন্তু সেই সুখ নাই, আকাশলৈ আছো চাই, 

দুঃখাহে দেখিছে। মই গোটেই স্বর্গত, দুখৰেহে কথা মোৰ জাগিছে মনত ॥

ডেকা কাল।

ইডেন কাননে বসি, ভারনা মন্দিবে পশি, আছিলে। এদিন ময় গধূলি সময় ধাৰে ধীৰে জুৰ বায়ু মৃদু মৃদু বয়। অভাবুকে ভাব পায়, ভাবুকৰ কথাই নাই, কতভাব আহি পৰে তাব পৰশনে কতবিধ চিন্তা আহি দেখা দিয়ে মনে।

এনে সময়তে তাত ধৰাধৰি কৰি হাত যায় ডেকা লৰা দুটি এই কথা কই, "যৌৱন কাহাৰো চিৰকলীয়া নহয়" এই কথা সিহঁতৰ, মনত লাগিল বৰ উঠিল উঠলি চিন্তা বৰালে মনক কিয়নো জগতে ভাল বোলে যৌৱনক।

এই যে যৌরন কাল, যাক সবে বোলে ভাল, কত মানুহৰ কাল হয় জীৱনত

সদাই ঘটাই থাকে অসুখ মনত। কত কিনো উঠে মনে, দিনে বাতি ঘনে ঘনে, কত ইচ্ছা কত বাঞ্ছা মনে মনে যায় এটাও শুপূবে মাত্র লোভ দেখুৱায়। 

দেখে নানাবিধ কথা কিন্তু মনে পায় বেথা, কিয়নো, নাপায় তাৰ এটাও বিচাৰি, পাকে আত্ম অভিলাষ মনতেই মাৰি। প্রৱল মনৰ গতি, উধাব পাৰয় অতি, এতেকতে দেখা পায় সুখৰ উৎকৃষ্ট, যিটো বৰ ভাল হয় ঈশ্বৰৰ সৃষ্ট।

কিন্তু হায় ভাগ্যবশে

নাইবা কাৰ্য্যৰ দোষে, ভোগ কৰিবলৈ পায় দুঃখৰ গৰিষ্ঠ যেই বাটে খোজ পাতে তাতে দেখে বিস্ট। দেখে নানাবিধ স্তথ পাম বুলি মেলে মুখ, কিন্তু পোরা টান বৰ সকলো বোৰেই নোরাবে পাবলৈ তাক জন যেই সেই।

কৰি পুকষার্থ টান

কোনোটোরে কিছুমান,

পায় হয় মাঝে মাঝে তেজকবি পানী কিন্তু তাব পৰা শেষে হয় গই হানি। অলপ চাকিব পাই মন উত্রারল হয়, আৰু খোজে খাবলৈ পেট মূৰ ভৰি কত পাব? পোরা টান বহু যত্ন কৰি।

কোনোটো পুলকি হাত

পর্শ সুখ দিয়া গাত, পলায় লড়িয়া সিতো উভতি নাচায় কেৱল দুঃখৰ দলি মনক মাৰয়। 

আৰু আছে কিছুমান

যাক পোৱা বৰ টান, কল্পনাত বাজে কভু দর্শন নহয় ইহু জন্মে নৰে তাক ঢুকিও নাপায়।

এই দৰে কিছু পোর।

আৰু যত পলৰীয়া, ইচ্ছা বোৰে দিয়ে দুঃখ যৌৱন কালত, সদায় অসুখ এটা ঘটায় মনত। যেতিয়া জুবাব তেজ, কমিব মনৰ বেগ, উষ্ণ উত্তাৱল ভাব ক্রমে কমি যাব, প্রবল পরন গই কিছু সাম্য হর।

হব মন কিছু ধীৰ মতি হব ক্রমে থিৰ, ইচ্ছাই ধৰিব ৰূপ গই নিয়মিত, সুস্থিৰ গভীৰ হব মানুহৰ চিত। তেতিয়া কি সুখ পাব অসুখৰ হেতু যাব, শান্তি আহি কোলা পাতি লব তেতিয়াই, জুৰাব শৰীৰ মন কোনো চিন্তা নাই?

মানুহৰ এই কাল, হব পাৰে কিছু ভাল, আৰু দেখা যায় ভাল লৰা কাল বৰ নাই চিন্তা ভাব একো সুখৰ আকৰ। কিন্তু গৰু ছাগলিতো দেখা যায় সুখ ইটো, আনেহে দেখিব তাক পায় সর্বদাই ভোগোতাই তাৰ একো গমকে নাপায়। 

গই দেখা পালোঁ যিবা তাৰ কথা কম কিবা,

নেদেখিলে কাৰে। কতু বিশ্বাস নহয়। ধৰিয়া অপূর্বর বেশ,

শোভাৰ নাহিক শেষ,

বিৰাজে প্রকৃতি দেবী তাত অকলৈ। দেখিলে এবাৰ তুমি কৰিবা প্রত্যয়।

কোনে তাত কইছিল

কোনে পতি কৰিছিল, এতেক খাজুৰি গছ তাল, নাবিকল, তামোল, আইত, চাম শাল, শিশু আক আম কত কত আৰু তাত আছে শিবিফল।

কোনো ডাল আছে লাগি

কোনো ডাল ডুবভাগী, নাই লগা গুটি তত বঙ্গা গছ হাঁয়! কাৰো কাৰো তল ভৰি আছে ফল সৰি সৰি। লাৰোঁতা চাৰোঁতা তাক কোনো তাত নাই।

আছে তাৰ মাঝে মাঝে ইসব গছতো বাজে, নানাবিধ অচিনাকী গছ মজলীয়া, রূপেবে মোহয় মতি ওখয় ডাঙ্গবে দেখি বিশেষ ধুনীয়া।

দেখিব সুন্দৰ অতি

তাকে বেঢ়ি অনুগতা সৰু ইলাচিব লতা বগাইছে আগগুৰি ঢাকি সর্বন ডাল, 

তাৰ পাশে লং ফুল

গন্ধেৰে কৰে আকুল, জায়ফলো ওপৰতে দেখিবলৈ ভাল।

এই বোৰ গছে পৰি

নানা পখী শুৰ ধৰি বহুবিধ মাত মাতি গাইছিল গীত,

সক সক কোনো বোৰে ঝপিয়াই নৃত্য কৰে ইপিনে সিপিনে পৰি মোহি নিয়ে চিত, কোনো বোৰে মুখ মেলি কৰে পিত পিত।

ইচ্ছা হয় এই বনে থাকিয়া একান্ত মনে, প্রকৃতিৰ সহ 'সুখ কৰে। অকলৈ, তাত একো নাই হানি

নিজৰাৰ খাম পানী

পূৰিম উদৰ মোৰ ফল মূল লই।

নাই তাত কোনো দুখ

চিৰকাল পাম সুখ ভয় চিন্তা আশঙ্কা সকলো দূৰে যাব। শুখ চিন্তা মনে ধৰি

জ্ঞানকে উদ্দেশ কৰি, থাকিম আঁতৰি মাজে মন পিৰ কৰি।

নিজৰাৰ ওচৰত দুপৰীয়া সময়ত, শিলৰ ওপৰে বহি গছৰ তলত, ভাবিম নিগুঢ় ভাব সংসাৰৰ গতি ভাব কিয়নো ভ্রমিছে প্রাণী এই জগতত। 

কি কাৰণে জন্ম হয়,

কিয়লৈ নো পায় লয়, কৰ পৰা আহে আৰু কলৈ চলি যায়। এই বোৰ চিন্তা কৰি

শান্তি জল শিবে ধৰি কটাম দিন ভাগ শোভা চাই চাই।

জোনাক যামিনী হলে ধীৰে ধীৰে বায় চলে,

ভ্ৰমণ কৰিম ময় কানন ভিতৰে নিস্তব্ধ মূৰতি ধৰি আকাশলৈ দৃষ্টি কৰি, চিন্তা কৰি চাম ময় অন্তৰে অন্তৰে।

কিয়নে। ঘূৰিচে জোন স্রষ্টাইবা তাৰ কোন কিয়লৈব। দিয়ে বিমল পোহৰ। শুকযেবা কি কাৰণ, কৰে ৰশ্মি বিতৰণ, কৰ পৰা হল আৰু তৰা মনোহৰ?

কিয় বায়ু বলবান বহি মোক দিয়ে প্রাণ, কিয়লৈব। গ্রহবোৰ ঘূৰি ঘূৰি ফুৰে, কি কাৰণ ধূমকেতু বহু অনিষ্টৰ হেতু মাঝে মাঝে দিয়া দেখা শব্দ কৰি ফুৰে?

কিয়নো সর্চিলে বিধি পৃথিবী দুঃখৰ নিধি, আৰু জন্ম দিলে কিয় যত প্রাণীচয়, 

কিয় সৃষ্টি সৃষ্ট হল,

স্রষ্টাইনো কলৈ গল, দেখি দুঃখ সিহঁতৰ দয়া নকৰয়? কৰিম ইয়াকে ভাবি পৰমায়ু ক্ষয়।

কিন্তু শঙ্কা হয় মনে, জাগি উঠে ঘনে ঘনে,

অপাৰ সন্দেহ বাশি হৃদয়ত মোৰ, কোনো অৱস্থায় ভাল, নালাগয় চিৰকাল, বৈকুন্ঠ ধামতো যেন আছে দুঃখ ঘোৰ।

কিয়নো দেখিছো ময়

যি আছিল মধুময় সিয়ে। কিছু দিন পৰে লাগে বৰ তিতা, চেনিবো সোৱাদ যায়, কুহিয়াৰ টেঙাহয়, মাখনে ও লাহে লাহে পায় কর্কশতা।

এতেকতে কি বিচিত্র, যাক আজি ভাবি মিত্র, লও তুলি যত্ন কৰি বুকুৰ ওপৰে কালি মহাশত্রু হই, হাতত কুঠাৰ লই, বিচাৰিব লগাবলৈ এক কোব শিবে।

আজি যিবা লাগে ভাল

কালি হয় সেয়ে কাল, বিস্বাদ বিকৃতি বেয়া বিষাদৰ হেতু। এতেকতে কিছু দিনে ইওতো লাগিব মনে

বেয়া, যাক ভাবো যেন আনন্দৰ সেতু, সকলোরে বেয়া হয় মূল যাৰ কেতু। 


27
প্ৰবন্ধ
অসমীয়া সাহিত্যৰ চানেক
0.0
অসমীয়া সাহিত্যৰ চানেকী VOL. তৃতীয়, দ্বিতীয় খণ্ড
1

ভোলানাথ দাস।

13 December 2023
0
0
0

সীতাহৰণ কাব্য। লক্ষণ সীতাৰ সহ, পিতৃ সত্য পালি, দাশৰথি ৰঘুপতি পঞ্চবটী বনে তপস্বীৰ বেশে, ভক্ষি বন্য ফল মূল তপস্বী আহাৰ, যবে ছিল। বনবাসে; কিৰূপে ৰাৱণ বলী লঙ্ক। অধিপতি হৰিলা জানকী সীতা, যিটো অপৰাধে মৰিলা

2

আসামবাসী

13 December 2023
0
0
0

হে আসামবাসি! নয়ন উম্মিলি দেখা একবাব; সদাই নিদ্রিত, অতি অনুচিত, দেখা একবাৰ নয়ন মেলি। তোমাসব সম কোন হেন জাতি, আলহ্যৰ বশ, উলটি পালটি কোন হেন জাতি, চিৰ শয্যা পাতি, শুইয়াছে দেখা মস্তক তুলি। কোন হেন জাতি অ

3

লম্বোদৰ বৰা।

13 December 2023
0
0
0

শকুন্তলা। প্রথম অঙ্ক। সূত্ৰধাৰ। (নেপথ্যৰ ফাললৈ চাই) আইদেও, যদি সাজ পিন্ধোরা হল, তেনেহলে এই পিনে আহোক। নটী। (প্রবেশ কবি) দেউতা এই মই আহিছোঁ। সূত্ৰধাৰ।-আইদেও, এই সভাত অনেক বিস্তারন্ত লোক গোট খাইছে আ

4

সদানন্দৰ কলাঘুমটি।

14 December 2023
0
0
0

কেতিয়াবা কানি টিকিৰাৰ ছাট মাৰি ধোৱাবে ঘব গোটাইটো ভৰাই দিছিলে'।। কেতিয়াবা টিকিবা এড়ি পায়স, কুঁহিয়াব, গুড়, গার্থীব, মালভোগ কল, বৰা চাউলব পিঠা আদি কৰি সোৱাদ বস্তু খাই মুখ তপালিছিলো; কেতিয়াবা বা লগৰীয়া ভক

5

ৰত্নেশ্বৰ মহন্ত।

14 December 2023
0
0
0

মোৱামৰীয়া-বিদ্রোহ। ১ম বিদ্রোহ। তেওঁ কেনেকৈ নগৰৰ পৰাগৈ বব ধুমুহা বা বতাহ-বৰষুণ অনাৰ পূৰ্বেবই প্রকৃতিব মূর্ত্তি স্বভারতঃ শান্তিময়া, গছবিলাক জঠব, "নিবাতনিষ্কল্পমির প্রদীপাং” হৈ যেন সাবহিত মনে সম্ভাবিত

6

অসমীয়া সাহিত্যৰ চানেকি। পত্নী-বিলাপ। মুক্তাৱলী (অসমীয়া সুৰ)।

15 December 2023
0
0
0

উঠা প্রাণেশ্বৰ, শ্রুতি সুখকৰ, কৰিয়া সাদব, শুনোরা বাৰেক মোক। চোৱা চকু মেলি, নকৰিবা বেলি, কৰিছে। কাতৰ শ্রীমুখৰ স্বৰ এ বোধ-ঠেস ঠেলি, যাই প্রাণ গেলিএ উঠি কৰা কেলি পাহৰোহো যত শোক ॥ ২ অনাথিনী কৰি

7

সত্যনাথ বৰা।

15 December 2023
0
0
0

সাহিত্য বিচাৰ। সাহিত্যৰ সাধাৰণ লক্ষণ। মানুহে নিজ বুদ্ধিৰে আজিলৈকে যি যি কাম কৰিছে তাৰ ভিতৰত সাহিতাকে ঘাই বুলিব পাৰি। সাহিত্যৰ গুণ সংসাৰ জুৰি আছে। ইয়াৰ নিচিনা মনমোহা বস্তু জগতত আৰু বিচাৰি পাবলৈ টান।

8

শান্তি আৰু আশা।

16 December 2023
0
0
0

তাঁয় হাঁয় হৰি হৰি, বও মই কেনে কবি? শান্তি বিনে এই ভব সাগৰ অপাৰে, মোৰ জীৱ তৰণীৰ কোনে গুড়ি ধৰে? একে উপলিছে ঢো কবি শব্দ বৌ বৌ, তাত গুৰিয়ালে হায় এবি গল মোক। ইযাত কৈ আর কিবা আছে বব শোক! অশান্তি! দয়া শীলা,

9

লক্ষ্মীনাথ বেজ বৰুৱা।

16 December 2023
0
0
0

পদ্মকুমাবা। প্রথম অধ্যায়। বাতি দুপৰ হৈছে। জগৎ নিমাত নিস্তব্ধ। সক বেজি এটি হাতৰ পৰা হঠাৎ মাচিত পৰিলেও কাণ যায়। মাজে মাজে ফেৰুৱাৰ 'ফেউ' 'ফেউ', কুকুৰণ 'ভুক' 'ভুক', তছৰ মাত আৰু ফেঁচাৰ কুৰুলীয়ে এই নিসাৰ,

10

দ্বিতীয় অধ্যায়।

18 December 2023
0
0
0

'পদুমৰ কি হৈছে'! এই প্রশ্নৰ উত্তৰ আমি এতিয়া দিবলৈ কাৰবাৰ কৰে।। হবদত্ত যদিও এজন সৎস্বভাৱৰ আৰু স্বদেশহিতৈষী লোক, তথাপি তেওঁৰ অন্তবত অতি উচ্চ আশা সদাই অতিপাত ৰূপে আছিল বুলি আমি আগেয়ে কৈছে।। তেওঁৰ এই আশা-

11

কৃপাবৰ বৰুৱাৰ কাকতৰ টোপোলা।

18 December 2023
0
0
0

পুবণিতত্ব। আজি কালিৰ লেখা-পঢ়াৰ পোহৰ পোৱা বুঢ়া-ডেক। সকলোৰে ৰাজহুরা বেজাৰঃ-ভাবতবর্ণব পতিয়াব পৰা পুৰণি বুৰঞ্জী নাই। এই বেজাৰৰ ধ্বনিয়ে ঢুকব বোরাবী আসামকো পাইছে গৈ। লেখকে লেখিবলৈ কাপ তুলিয়েই টভক মাৰিব, প

12

অসমীয়া জাতি ডাঙ্গব জাতি।

18 December 2023
0
0
0

যি এই কথাত শুই কবে তেওক বৰবকরাই চমন বা 'গিলিপ্‌দাৰী' পৰণা দি 'গিলিপ্‌দাৰ' কৰি ধৰি আনিব, কিয়নো তেও দুই কবে, তাৰ কাৰণ দেখুৱাবলৈ। বৰবকরাই কয়, অসমীয়া জাতি ডাঙ্গৰ ভাতি। ডাঙ্গব জাতিৰ যি যি কেইটা ডাঙ্গৰ ডাঙ্

13

মৌমাখি |

19 December 2023
0
0
0

ই ফুলৰ পৰা সি ফুললৈ উৰি, গুন্ গুন্ গুন্ সুৰে নাম ধবি, মাতিছা ইটিক, প্ৰেমৰ আলাপে মুহিছা মন, পাইছা অমৃত প্ৰাণৰ ধন ॥ চাইছা সিটিক, ২ 'যাও' 'যাও' কৰি আহিছা তুমি। আকৌ উভতি আহাগৈ চুমি। এখস্তক বোরা, পিছফালে

14

ৰজনীকান্ত বৰদলৈ।

19 December 2023
0
0
0

মনোমতী। মানহঁতে পমীলাকে আক মনোমতীকে একে লগে থোৱাত মনোমতীৰ দুখতো অলপ সুখ হৈছিল। বাঙ্গধালী পমীলাই মনোমতীক নানা তৰহৰ কথা বতৰা কৈ উছাহ দি আছিল; আৰু সেই বিপদৰ সময়তো খুহুতীয়া কথা কৈ মনোমতীৰ জই পৰা মনত অলপ

15

কনক লাল বৰুৱা।

19 December 2023
0
0
0

আমাৰ শিল্প। সকলোরে মানিব লাগিব যে আমাৰ শিল্পব উন্নতি আগেয়ে অধিক আছিল। আমাৰ এতিয়ালৈকে থকা পুৰণি বস্তু বিলাক দেখিলেই সেই কথা ভালকৈ বুজিব পাৰি। শিলকটা, কাপোৰ বোৱা, অলঙ্কাৰ আৰু কাঁহি বাটি গঢ়া, হাতীৰ দাঁত

16

মানৱ জাতিৰ সভ্যতা।

20 December 2023
0
0
0

মানুহ আৰু পশুবিলাকৰ ভিতৰত এটা বৰ ডাঙ্গৰ প্রভেদ এই যে, মামুহ উন্নতিশীল জীর, কিন্তু পশুবোৰ তেনে নহয়। এই প্রভেদৰ বাবেই মানুহ যিমান অসভ্য হওক, পশুবিলাকতকৈ বহুত গুণে শ্রেষ্ঠ। চৰায়ে তাৰ বাহ সাজে, বিববে তাৰ

17

হেমচন্দ্র গোস্বামী।

20 December 2023
0
0
0

অসমীয়া ভাষা। বর্তমান যুগ। ইংৰাজ বাজত্বৰ পাতনিবে পবা আজিলৈকে এই যুগেই অসমীয়া সাহিত্যৰ বর্তমান যুগ। ওপৰত উন্মুকিওরা হৈছে, অসমদেশ বহুত দিন মানহঁতৰ অত্যাচাৰৰ তলত আছিল। পিছে ১৮২৪ চনত মানহঁতে ইংৰাজৰ লগত য

18

স্তুতি |

22 December 2023
0
0
0

সকলোৰে পিতা তুমি, তুমি বিশ্বময়, সকলো দেশতে পূজ্য সকলো সময়, কি জ্ঞানী, অজ্ঞানী, সাধু সকলোরে সমে পূজিছে 'যিহোৱা' 'প্রভু' আদি নামে।  জ্ঞানৰ অতীত তুমি অনাদি কাৰণ, ৰাখিচা জ্ঞানক মোৰ কৰি আচ্ছাদন; এইমাত্র

19

কাকো আৰু হিয়া, নিবিলাও।

22 December 2023
0
0
0

সকলোৰে মুখে শুনো তাতে বহি বহি গুণো, মানুহে সচানে ভাল পায়? কত ভাবোঁ কত পাওঁ, কত ভাব হেকরাও, একো তাৰ অরধিকে নাই। (২) এদিন ভাবিলে। মনে, লম্ তত যেনেতেনে, ভালপোৱা আছে কি জগতে, এনে ভাবি এজনক সঁপি দিল

20

আনন্দ চন্দ্র আগৰৱালা।

23 December 2023
0
0
0

ব্রহ্মযাত্রীর ডায়েৰী। ভালেমান দিনৰ পৰা ব্ৰহ্মদেশ চাপৰ হেঁপাহ আছিল। অসমৰ বুৰঞ্জীয়ে সৈতে ব্রহ্মদেশৰ বৰ সম্বন্ধ আছে। যি কুক্ষণত প্রথমে ব্ৰহ্মদেশৰ মানুহে অসমত ভৰিৰ ধূলা পেলালেহি, সেই মূহুৰ্ত্তৰ পৰাই অসমত

21

পাণেসই।

24 December 2023
0
0
0

ভৰ দুপৰীয়া, নিমাত সঞ্চলো, নিমাত গছৰ পক্ষী। দুছাতি এছাতি, বতাহ বইছে, উড়াই কেতকী সখী। পাণেসই গাভক, ওলাই আহিছে, উলাহে নধৰে হিয়া মাহ সৰিয়হ, মেলি জুলি দিছে, ককাইদেৱৰ বিয়া। লাহৰী ভনীটী, সাদৰী ককাই, কতনো মনত

22

বেণুধৰ ৰাজখোৱা।

24 December 2023
0
0
0

সেউতী কিৰণ। (নাটক।) প্রথম অঙ্ক। প্রথম দর্শন-নীলকমলৰ ঘৰব এটা কোঠা: কিৰণৰ প্ৰবেশ। কিৰণ। সৌন্দৰ্য্যৰ জন্মভূমি স্বৰ্গৰ নিঝবা তাৰ অন্তঃসোঁত কেরল যথার্থ প্রেমিকে দেখিবলৈ পায়। কিন্তু তেতিয়া পৃথিবীৰ বিৰো

23

পদ্মনাথ বৰুৱা।

24 December 2023
0
0
0

ভানুমতী। ১ম অধ্যা। আপোন চিনাকী। মোৰ নাম ভানুমতী। মই দেউতাৰ বহু সাধনাৰ ফল 'একেটি ৰত্ন। মোৰ জীৱনৰ আদি ছোৱাৰ কথা একোকে মনত নপৰে। যি অলপ-অচৰপ কব পাৰে।, সি কেরল এনাই-দেউতাৰ মুখৰ পৰা শুনা কথা হে। মোৰ দেউ

24

লীলা।

26 December 2023
0
0
0

নেজানো পূজাৰ বিধি, বন্দনাৰ বাঁতি, বানাপাণি বাঙ্গেবি! চৰণ তোমাৰ কিরূপে পূজিম হায়, বন্দিম কিমতে! বঙ্গোর'। অনন্ত কাল সঞ্জীবনি বীণা, গহান জোঁকাৰে তাৰ কঁপাই বনুনি, সৰায় কতন। ফুল কবি-ফুলনিত। সুৰ-বুজ। আদি' গ

25

'হলিৰাম মহন্ত।

26 December 2023
0
0
0

বিশ্ব-দর্পন। বলিদান। হিন্দুজাতি অতি প্রাচীন কালৰ সভ্যতাৰ সময়ত নির্বামিস ভোজী আছিল। প্রাণী হিংসা কৰা তেওঁলোকৰ স্বভার নাছিল। সময়ৰ স্বাভাবিক পৰিবৰ্ত্তনত লাহে লাহে শিক্ষিত যোগী সকলৰ বাহিৰে সকলোৱে মাছ মা

26

পূর্ণ কান্ত, দেৱ শৰ্ম্মা।

26 December 2023
1
0
0

নলচৰিত্র। দময়ন্তীৰ বিবাহ। নলক বৰিলা পতি দেখি ৰাজাগণ। যাৰ যেই দেশে গৈলা বিষাদিত মন ॥ ভীম নৰপতি ভৈলা আনন্দে মগন। বিহাৰ কাৰণে ৰাজা আনে বন্ধুগণ ॥ বাছ্যকবগণ ৰাজা ডাকিয়া আনিলা। বিহার সামগ্রী যত একত্র কৰিল

27

দুর্গাপ্রসাদ দত্ত।

26 December 2023
0
0
0

বৃষকেতু। (পৌৰাণিক নাট।) চতুর্থ দর্শন। ৰাজ আলি। বৃষকেতু আৰু কিছুমান লৰা। কৰ্ণ- (বহুত নিলগৰ পৰা চিঞৰি) মোৰ সোণাই বৃষকেতু, কত আছা, এইপিনে আহাঁ। মই অধমে তোমাক বিচাৰি ফুৰিছোঁ? বৃষকেতু- (লৰাবোৰক) মোক

---

এখন কিতাপ পড়ক